مقام ليلةالقدري فاطمه (س)
▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹
کتاب مقام ليلةالقدري فاطمه (س)
(استاد اصغر طاهرزاده)
وقتي پيامبر خدا(ص) ميفرمايند: «فاطِمَةُ بِضْعَةٌ مِنّي»؛ يعني فاطمه پارهاي از من است، خبر از حقيقتي بزرگ ميدهد، چراكه حضرت كسي نيست كه صرفاً بر اساس عاطفه پدري، چنين سخني را بگويد، چون اوّلاً؛ دخترانِ ديگري هم داشتهاند و چنين حرفهايي در مورد آنها نفرمودهاند. ثانياً؛ خداوند در مورد پيامبر اكرم(ص) ميفرمايد: «ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوي»؛ يعني او از سر ميل خود سخن نميگويد. پس بايد دقّت كرد تا ببينيم ايشان با گفتن: «فاطِمَةُ بِضْعَةٌ مِنّي»؛ چه پيامي را به بشريت داده و چه رازي را براي انسانها گشودهاند. حتماً ميدانيد كه قضيه از اين قرار بوده كه به گفتة مالكبناَنس؛ پيامبرخدا(ص) در حالي كه با اصحاب خود نشسته بودند، سؤال كردند: چه كسي ميداند بهترين عمل براي زن چيست - چون سؤال از بهترين عمل براي زن بود- علي(ع) سؤال را با فاطمه(س) در ميان گذاشت، فاطمه(س) فرمود: «بهترين وظيفه و عمل براي زن آن است كه نامحرمي او را نبيند و او هم نامحرمي را نبيند»؛(«جلوه نور»، سعادتپرور، ص12.) كه بحث روي اين جمله فرصت ديگري را ميطلبد. بههرحال اميرالمؤمنين(ع) آمدند و جواب فاطمهزهرا(س) را مطرح كردند، پيامبر خدا(ص) سؤال كردند: اين جواب را از چه كسي آموختي؟ حضرت علي(ع) عرض كرد: از فاطمه. پيامبر(ص) در حالي كه از آن جواب به شعف آمده بودند، فرمودند: «فاطِمَةُ بِضْعَةٌ مِنّي»؛ يعني فاطمه پارهاي از من است، چون رسولخدا(ص) ميفهمند جايگاه اين جواب كجاست، كسي كه با جبرئيل ارتباط دارد و آگاه به خزينههاي غيب الهي است، جايگاه جملات را ميداند. در واقع رسولالله(ص) ميخواهند بفرمايند علم فاطمه از خزينه نبوّت و رسالت است، يعني شعور فاطمهزهرا(س) در كنار شهود معنوي پيامبرخدا(ص) است و عجيب است كه علي(ع) هم از چنين مقامي آگاهي دارند و لذا به جاي اينكه خودشان جواب رسول خدا(ص) را بدهند، ميدانند در اين موضوع كشف فاطمه(س) معتبر است و لذا به ايشان رجوع ميكنند و از حقيقتي كه فاطمه(س) بهدست آورده است استفاده ميكنند و به محضر رسول خدا(ص) ارائه مينمايند.
▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹
▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹
شايد برايتان سؤال پيش آيد كه چرا بالأخره اصحاب نظر خودشان را نگفتند، و يا چرا لااقل اميرالمؤمنين(ع) نظر خودشان را نفرمودند، و چرا فاطمهزهرا(س) بهراحتي نظر دادند. يادتان باشد در محضر پيامبر خدا(ص) كسي حق نظر دادن دارد كه مطمئن باشد نظرش حق است، با گمانها و احتمالها كه نميتوان در محضر رسولخدا(ص) اظهار نظر كرد. كسي در آن محضر حق نظر دارد كه در مقام كشف حقيقت باشد و متوجّه باشد كه آن كشف، كشف معصومانه است و اظهارنظر صريح و بدون تأمل فاطمهزهرا(س) نشان ميدهد كه خداوند حقيقت چنين موضوعي را علاوه بر پيامبر(ص) در اختيار فاطمهزهرا(س) قرار داده است. پيامبر و اهل بيت پيامبر(ص) اگر چيزي را از عالم غيب نگيرند اصلاً نظر نميدهند، آنها مثل ما نيستند كه اگر چيزي به نظرشان آمد بهراحتي اظهار نظر كنند. ما هر چه را فكر كنيم درست است ميگوييم، معلوم است كه حضرت اميرالمؤمنين(ع) هم در جواب آن سؤال نظر به عالم غيب كردهاند ولي چيزي برايشان كشف نشده است، چراكه خداوند بعضي از حقايق را به بعضي از اولياء خود ميدهد. چنانچه در مورد صحيفه حضرت فاطمه زهرا(س) داريم كه فاطمهزهرا(س) آن حقايق را كه كشف ميكردند، ميگفتند و علي(ع) مينوشتند و در قرآن نيز داريم كه خداوند علمي را به حضرت خضر(س) داد و به موسي(ع) فرمود: برو از او بياموز؛ (سوره كهف، آيه 65.) كه داستانش مفصل است، البته علم امامت و رهبريِ جامعه بعد از پيامبرخدا(ص) در اختيار علي(ع) است و در اين مورد فاطمهزهرا(س) هم تابع علي(ع) هستند، ولي عرضم اين بود كه ملاحظه كنيد چگونه گاهي كشف فاطمه(س) از حقايق عالم غيب طوري است كه پيامبر خدا(ص) ميفرمايند: از نوع كشف من است و فاطمه پارهاي از من است.
https://telegram.me/ziart_ashora
▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹