تکنیک های رفتار با بهانه جویی کودکان در خرید
تکنیک های رفتار با بهانه جویی کودکان در خرید
✳️در مورد خرید از فروشگاه میتوانید قانون بگذارید که مثلاً جمعهها ما خرید میکنیم یا هر وقت رفتیم سوپرمارکت تو میتوانی یک خوراکی بخری؛ این قوانین را هر خانوادهای میتواند بر اساس شرایط خودش بگذارد، اما باید به آنها مقید باشید؛ حتی اگر کودک جیغوداد و گریه کرد، نباید قانون را بشکنید و فقط باید کودک را از آن محیط خارج کنید و به او تأکید کنید که ما جمعه به خرید میآییم و امروز روز خرید نیست؛ در این صورت اگر کودک بازهم به جیغ و فریادش ادامه داد شما هیچ واکنشی به رفتار فرزندتان نشان ندهید و اجازه دهید هیجانش تخلیه شود. بعدازاینکه کودک آرام شد برای او توضیح دهید که ما باهم قرار گذاشتیم که جمعهها خرید کنیم از این به بعد رفتیم فروشگاه اصرار نکن، چون من چیزی برات نمیخرم.»
کودک باید به این اطمینان برسد که با بدرفتاری و بهانهگیری نمیتواند به خواستهاش برسد یعنی اگر کودک یکبار گفت: فلان چیز را بخر و شما نخریدید، شروع به گریه کردن کرد، شما نخریدید و با جیغ کشیدن، شما تسلیم شدید و خواسته او را برآورده کردید، درواقع به او یاد دادید که هرزمانی که تو چیزی خواستی جیغ بکش تا من آن وسیله را برای تو فراهم کنم! پس باید به قوانینی که میگذارید پایبند باشید و نگران این نباشید که جیغ کشیدن کودک جلوی دیگران زشت است و بقیه میگویند چه مادر خسیسی! حاضر است گریه کودکش را ببیند، اما برای او چیزی نخرد! اگر این معیارها را قرار دهید کودک متوجه میشود که شما در چه موقعیتهایی در اضطرار هستید و میتوانید قانون را بکشند مثلاً کودک میداند که شما جلوی مهمانها قاطعانه رفتار نمیکنیدلذا تمام خواستههایش را در مقابل آنها از شما مطالبه میکند. اگر میخواهید که این بدرفتاریها خاتمه پیدا کند، تحملتان را بالا ببرید و نگران حرف دیگران نباشید بلکه او را سریع از آن محیط خارج کنید، زیاد در آن شرایط با او صحبت نکنید و قصد قانع کردنش را نداشته باشید، فقط قانون را تکرار کنید و بعدازاینکه آرام شد با او صحبت کنید.
✅