خیلی به این موضوع فکر کردم، شاید روزها، هفته ها، ماه ها و سال ها… 

بلاخره باید تکلیفمو بدونم… منم آدمم… منم احساس دارم… منم نیاز دارم… منم اختیار دارم… به من چه ربطی داره بعضی ها نمیتونند جلوی خودشون بگیرن… مگه من مسئول اونا هستم…؟

مگه من مسئول اصلاح اونا هستم…؟! 

من روی خواسته ها و احساسم پا بگذارم که اونا درست بشن… ؟!
اه… به من چه… !
آخه خدا… 

منم دلم میخواد آزاد باشم… هرکاری دلم میخواد انجام بدم… 

باور کن خیلی سخته… خیلی… خدا تو که از دلم خبر داری… من که قصد بدی ندارم… من که نمیخوام کسی را بد کنم یا به کسی ظلم کنم… فقط میخوام راحت باشم… همین…! 

خواسته زیادیه مگه…؟! 
آخه خدا زمستون توی سرما، اونم توی یخ و یخبندون… تابستون را که دیگه نگو… اوه اوه… با اون وضع گرما و آفتاب داغش… 

آخه انصافه… 
توی زمستون، روی یخ ها، حواسم به خودم باشه که سُر نخورم یا حواسم به “چادرم” باشه که کنار نره…؟! یا خداییش توی تابستون، زیر تششعات داغ خورشید، که از بدشانسی من، سیاهی جاذب گرما و نور هم هست، یه عده راحت برای خودشون بگردن، بعد من زیر “چادر"م کوره داشته باشم…؟!
 ای خدا… آخه من چی بگم… خداییش انصافه… ؟!
خودت بگو… خداییش خودت بگو… تو که میدونی من حرفتو همیشه گوش کردم… خب یه چیزی بگو منم قانع بشم… 

…. 

…. 

…. 

چی… چی گفتی… کجا برم؟ جوابم کجاست؟ آهان… فهمیدم الان میرم پیداش میکنم… 

… .

… .

… 

صبر کن… آهان دیدم.. اینجاست.. 

دیدم…
سوره احزاب.. آیه 59… 
 «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لازْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛
 
اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [روسرى ‏هاى بلند] خود را بر خویش فروافكنند، این كار “براى اینكه شناخته شوند” و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.»

… 

چه جالب… یه قسمتش خیلی جالب بود…” أَنْ یُعْرَفْنَ … برای اینکه شناخته بشن… “ 
چرا… آخه…. آهان دیدم جوابشو…
 "فَلا یُؤْذَیْنَ… برای اینکه مورد آزار قرار نگیرند… “
… .
… .
ببخشید خداجون… حالا فهمیدم… 
خداجون! میدونم خیلی حواست بهم هست… 
تو میخواهی من حجاب داشته باشم که همه بدونند من صاحب دارم، من بنده ام… من خدا دارم…

و اینکه وجود من، حریم حرم قدسی تو هست و لا غیر… که دیگه کسی جرأت نکنه نگاه چپ بهم بکنه… یا بخواد حریم قدسیمو به نگاه زهرآلودش، آلوده و ناپاک کنه… 

 

همه بدونند من مثل بقیه نیستم که خودشون را از قید بندگی تو جدا کردن، اما اسیر بندهای شیطان و هوس شدن… شیطانی که قسم به نابودی ما خورده… قسم خورده به جدایی من و تو… کور خوانده… جدایی من از تو هرگز…! 

بنده ات هستم… دعاکن بنده ات بمانم و پاسبان حریم حرم قدسی ات ای خدا…

   یکشنبه 5 شهریور 1396نظر دهید »

 چشمان غير گريان در قيامت  
وَ كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَّا ثَلَاثَ أَعْيُنٍ

۱- عَيْنٌ بَكَتْ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ

۲- عَيْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ

۳- عَيْنٌ بَاتَتْ سَاهِرَةً فِي سَبِيلِ اللَّهِ
در روز قيامت همه چشمان گريان هستند. جز سه چشم:  

۱- چشمى كه از ترس خدا گريسته باشد.  

۲- چشمى كه از محرمات الهى پوشيده باشد.  

۳- چشمى كه در راه خدا، شب زنده دارى كرده باشد.

  

📚 من لایحضره الفقیه، حديث ۹۴۲، ج ۱، ص ۳۱۸

✅🌺

   پنجشنبه 31 فروردین 13961 نظر »

 📢جواب دندان شکن میثم صفر پور به شعر سیمین بهبهانی اول شعر سیمین رو بخونید بعد شعر اقای صفرپور ببینید
↭↭↭↭↭↭↭↭↭↭↭

↴سیمین بهبهانی
من اگر کافر و بی دین و خرابم؛ به تو چه؟؟؟

من اگر مست می و شرب و شرابم ؛ به توچه؟؟؟

تو اگر مستعد نوحه و آهی٬ چه به من؟؟؟

من اگر عاشق سنتور و ربابم ؛ به تو چه؟؟؟

تو اگر غرق نمازی٬چه کسی گفت چرا؟؟؟

من اگر وقت اذان غرقه به خوابم ؛ به تو چه؟؟؟

تو اگر لایق الطاف خدایی٬ خوش باش.

من اگر مستحق خشم و عتابم ؛به تو چه؟؟؟

دنیا گر چه سراب است به گفتار شما

من به جِد طالب این کهنه سرابم ؛به تو چه؟؟؟

تو اگر بوی عرق میدهی از فرط خلوص!

و من ار رایحه ی مثل گلابم؛ به تو چه؟؟؟

من اگر ریش٬ سه تیغ کرده ام از بهر ادب .

و اگر مونس این ژیلت و آبم ؛ به تو چه؟؟؟

تو اگر جرعه خور باده کوثر هستی!

من اگر دُردکش باده ی نابم ؛ به تو چه؟؟؟

تو اگر طالب حوری بهشتی٬ خب باش!

من اگر طالب معشوق شبابم ؛ به تو چه؟؟؟

تو گر از ترس قیامت نکنی عیش عیان.

من اگر فارغ از روز حسابم ؛ به تو چه؟

↴جوابیه میثم صفرپور👇

👇

کفر و بی دینی ات ای یار , به ما مربوط است,

بشنو این پند گهربار , به ما مربوط است.
تو که با لهو و لعب در پی مستی هستی,

میکنی جمع گرفتار , به ما مربوط است.
بی خیالت بشوم بارش طوفان بلا,

میرسد از درو دیوار , به ما مربوط است.
آنچه آمد به سر طایفه نوح نبی ,

میشود واقعه تکرار , به ما مربوط است.
من اگر لایق الطاف خدایم , به تو چه؟

تو کنی جامعه بیمار , به ما مربوط است.
تو اگر می بخوری در پس خانه , چه به من؟

گر بیایی بر انظار , به ما مربوط است.
تو به این کوه گنه عامل شیطان گشتی,

شده ای نوکر دربار به ما مربوط است.
گر نبندیم بر پوزه او قلاده,

میدرد همچو سگ هار , به ما مربوط است.
گر تو سوراخ کنی کشتی این جامعه را,

میشود غرق به ناچار به ما مربوط است.
مست کن لیک نبینم که تو مستی کردی,

اربده , کوچه وبازار؟ به ما مربوط است.
تو که با چنگ و ربابت همه مردم را,

میکنی مستعد نار , به ما مربوط است.
به جهنم که خودت را بکشی در خانه,

در خیابان بزنی دار به ما مربوط است.
دین من داده اجازه که دخالت بکنم,

تا نبینم زتو آزار , به ما مربوط است.
امر معروف کنم , نهی زمنکر بپذیر,

تا ابد , ترمز اشرار , به ما مربوط است.


موضوعات: عفاف و حجاب, جوان
   سه شنبه 29 فروردین 13963 نظر »

 

محجبه_ها_افتخار_کنن
👌آقای قرائتی:

خداوندبه انسان دستورداد گندم نخور

وقتی خورد…
اولین سیلی خدابه اوبرهنه شدن بدنش بود 
👌این نشان میدهدکه:

💥رهاکردن لباس سیلی خداست نه تمدن


موضوعات: عفاف و حجاب
   دوشنبه 21 فروردین 13962 نظر »


🌸زندگےمؤمنانه🌸 ‌:☘🌸☘🌸☘
↙️مراقبش باش چشـ👀ـم را ميگــويم.↘️
ممــکن است تو را بہ يک لحظہ از 

بهــــ💧ـــشت بہ قعر جهنــ🔥ــم بکــشاند…

يک بار نـگاه آلـوده ميــشود عادت شـود..
و آن وقــت کہ عادت شــد ميــــشود

بنده ے شيـــ👿ـــطان میکند تو را ..
✨قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِم

✨بہ مـردان با ايمـان بگو ديـده فـرو نهنـد…
🔹ســـوره نـــور آيه 30🔹

   پنجشنبه 17 فروردین 13961 نظر »

 ‍ 🌟🌟🌟🌟🌟

🌟🌟🌟🌟

🌟🌟🌟

🌟🌟

🌟

🌙🌟شَـبْ‌نِشــینــی بٰا شــُهـَدٰای مــُدٰاف‍ــِع‌حــــَرَمْ🌟🌙

بیایید مهمانشان کنیم به 14 صلوات و ورق بزنیم زندگیمان راباوصیت‌نامه‌ی‌شان
وصیت‌نامه‌❣شهیـــد امیر لطفی ❣
سلام، لطفاً این وصیت نامه را با #لبخند بخوانید:
این دنیا، محل گذر است نه ماندن! و تمامی ما دیر یا زود باید برویم، اما چه بهتر که زیبا برویم.
در هیاهوی زندگی متوجه شدم که چه دویدن هایی که فقط پاهایم را از من گرفت در حالیکه گویی ایستاده بودم، چه غصه هایی که فقط باعث سپیدی مویم شد اما دریافتم که کسی هست که اگر بخواهد می شود و اگرنه، نمی شود‌.

کاش نمی دویدم، نه غصه می خوردم، فقط او را می خواندم!
من خودم را در حدی که بخواهم پندی یا نصیحتی داشته باشم نمی بینم، ولی چند درخواست از جوانان هم وطنم دارم:
اما اینکه در هر صورت ممکن، پشتیبان ولی فقیه باشند و بمانند چون مملکت اسلامی بدون ولی فقیه ارزشی ندارد.

به دختران مسلمان عرض می کنم که حجاب حضرت زهرایی شما موجب حفظ نگاه برادران می شود، به پسران مسلمان عرض می کنم بی اعتنایی و حفظ نگاه شما موجب حفظ حجاب خواهران خواهد شد.
لطفاً سوره آل عمران آیه ۱۶۴ تا ۱۷۰ را هم زیاد قرائت کنید با معنی!
🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷

✅ 

   سه شنبه 15 فروردین 13961 نظر »

 ✅شهید بهشتی:

همانگونه که نظم در عبور و مرور محترم است، عفت و پاک دامنی در جامعه اسلامی هزار بار از آن محترم تر است.

   شنبه 12 فروردین 1396نظر دهید »

 ایستگاه_بصیرت_دینی

ــــــــــــــــــــــــ
🔴👈اسلام ترکیه👉🔴
🔴⚠️👈 کشور ترکیه مبلغ اسلام غربی یا همان اسلام_لیبرال است. 
🔴⚠️👈در اسلام_لیبرال انسان آزاد است که مسلمان باشد ، اما مجبور نیست همه دستورات دین را انجام دهد. مثلا دروغ گفتن زشت و ناپسند است ، اما نماز_خواندن هم اجباری نیست !!  
🔴⚠️👈از نظر اسلام_لیبرال می‌شود هم مسلمان بود و هم نماز نخواند!! در اسلام_لیبرال ، زن پوشش کامل و با حجابی دارد ، اما می تواند برقصد ، گیتار بزند و در برابر مردان خوانندگی کند!!
🔴⚠️👈 ترکیه تبلیغ کننده اسلام آمریکایی از نوع لیبرال است.
اسلام_آمریکایی

اسلام_لیبرال

✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾

🚨👈✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾


موضوعات: عفاف و حجاب, بصیرت
   شنبه 12 فروردین 1396نظر دهید »

 🌷🕊🌷🕊
❣فلسفه ی حرام بودن نگاه به نامحـرم

 

👁میبینی،میخواهی،به وصالش نمیرسی،دچار افسردگی میشوی!
👁میبینی،شیفته میشوی،عیب هارا نمیبینی،ازدواج میکنی،طلاق میدهی!
👁میبینی ،دائم به او فکر میکنی،از یاد خــدا غافل میشوی،از عبادت لذت نمیبری!
👁میبینی،باهمسرت مقایسه میکنی،ناراحت میشوی،بداخلاقی میکنی!
👁میبینی،لذت میبری،به این لذت عادت میکنی، چشم_چران میشوی،درنظر دیگران خوار میگردی!
👁میبینی،لذت میبری،حب خدا دردلت کم میشود،ایمانت ضعیف میشود!
👁میبینی،عاشق میشوی،از راه حلال نمیرسی،دچار گناه میشوی!


موضوعات: عفاف و حجاب
   شنبه 12 فروردین 13961 نظر »

❤️❤️❤️

به افتخار همه زنان مسلمان….

❤️❤️❤️

من ریحانه ام

 جایگاهم فراتر ازین حرفهاست

من یک زنم …

خالقم سوره ای به نامم نازل کرد!
❤️❤️❤️

من یک زنم…

خالقم طواف نساء را واجب کرده که بدون آن

حتی حج ات قبول نیست.
من یک زنم….

خالقم به تو دستور داده که حجراسماعیل را نیز طواف کنی،

جایی که یک زن،

هاجر

در آن دفن است.
❤️❤️❤️

من یک زنم…

و خالقم گفته باید هفت بار

پا در جای پای یک زن،

هاجر

بگذاری

و آنقدر سعی کنی

تا خدایت تو را بپذیرد.
من زنم….

بهشت زیر پای مادر است…

روح انسان از درون من به او دمیده میشود…
❤️❤️❤️

هر روز پاسداری من از کودکم،

ثوابی عظیم دارد.

اگر یک ساعت همسرم، با محبت و انس با من باشد،

و به من خدمتی کند

برای او برابر با هزار سال عبادت است..

سرشت و صفات انسانها

از شیر من است…
عفت من

سرمایه الهی من است.
من

چرک نویس هیچ احساسی نمیشوم!!!
❤️❤️❤️

من همان زنم

که نجابتم

قیمتم را از یک دنیا بالاتر میبرد.
من عاشق سوره کوثرم…سوره اي كه گواهي ميدهد نسل پيامبر نسلي است كه از سلاله يك زن است. 
🌹🌹🌹 روز زن مبارک🌹🌹🌹

   شنبه 28 اسفند 1395نظر دهید »

 

💠مـــــقام معظم رهبرے(حفظه الله)
زن مــسلمان آن زنـــے است ڪه :
👈هم دین خود را ؛

👈هم حجابــ خود را ؛

👈هم زنانگے خود را ؛

👈هم ظرافتـ‌ ها و رقتـ‌ ها و لطافتـ ‌هاے

     خود را حفظ میڪند ؛

👈هم از حــق خود دفاع میڪند ؛

👈هم در میدان معنویتـ و علم و تحقیق و

     تقربـ به خدا پیشروے میڪند ؛

👈وشخصیتـ هاے برجسته‌اے را نشان میدهد

👈و هم در میدان سیاسے حضور دارد …
✔این میشود الگویــے براے زنــان 💗


موضوعات: عفاف و حجاب, بصیرت
   چهارشنبه 25 اسفند 1395نظر دهید »

 ‌

روش الگویی در نهادینه سازی حجاب و عفاف👇👇👇👇👇(قسمت اول)
📝یکی از شیوه های مؤثر در نهادینه کردن حجاب و عفاف، روش الگویی است. 
به طور طبیعی تربیت ابتدایی انسان با روش الگویی شکل می گیرد،

📍 کودک در چند سال نخست زندگی، همه کارهایش را از اطرافیان که در درجه اول، پدر و

 مادر اویند، الگوبرداری می کند

با تقلید از آنان رشد می کند
👈کودک مقلد خوبی است و به آسانی و بدون هیچ زحمت و مشقتی و فقط از راه تقلید، می آموزد. 

او می بیند، می شنود و پس از مدتی تکرار می کند. 👌

برخی پژوهش ها نشان داده است که در سن شش سالگی پسران.از.پدران تقلید می کنند و دختران.از.مادران👉

   شنبه 21 اسفند 1395نظر دهید »

 

🌺 امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند :
آراستگی مرد برای همسرش، از عوامل عفت زن است.

📚 مكارم الأخلاق ص ۹۷.

 

✅🌹

   سه شنبه 17 اسفند 1395نظر دهید »

 💟 حضرت علے علیه‌السلام فرمودند:
کسی که از زنش اطاعت کند، خداوند او را از جانب صورت وارد دوزخ گرداند.

شخصی پرسید: این ( اطاعتی که موجب چنین مجازاتی است) کدام اطاعت است؟
💟 حضرت علی علیه السلام فرمودند:
 زن از او مےخواهد که با لباس نازک و ( بدن نما) به حمام ها و عروسی ها و مجالس ترحیم برود، و شوهرش تقاضای او را اجابت و اطاعت نماید.
📚 ثواب الاعمال ص۲۲۴.

 

✅🌹

   سه شنبه 17 اسفند 1395نظر دهید »

 ‍

 چـادر سـر میڪند اما بوےعطرش بہ مشـام نامحرمان میرسد

چـادر سـر میڪند اما سیاهےچشمانش دلِ هر مردے را میلرزاند 

چـادر سـر میڪند اما سرخےلبانش هوش از سرِ مردان هوسبازد میپراند

چـادر سـر میڪند اما ..
آهــــــاے چادرنما چـادر مادرم زهـــرا(س) آداب دارد،چادر بدونـِ حیـاوعفتـ بـه درد نمیخـورد 
💝


موضوعات: عفاف و حجاب
   دوشنبه 16 اسفند 13952 نظر »

 ‍

 چـادر سـر میڪند اما بوےعطرش بہ مشـام نامحرمان میرسد

چـادر سـر میڪند اما سیاهےچشمانش دلِ هر مردے را میلرزاند 

چـادر سـر میڪند اما سرخےلبانش هوش از سرِ مردان هوسبازد میپراند

چـادر سـر میڪند اما ..
آهــــــاے چادرنما چـادر مادرم زهـــرا(س) آداب دارد،چادر بدونـِ حیـاوعفتـ بـه درد نمیخـورد 
💝


موضوعات: عفاف و حجاب
   دوشنبه 16 اسفند 1395نظر دهید »

 :‌💌 🍃💌🍃💌
✨امام صادق علیه السلام:
❄️خوشا بحال ڪسى ڪه

مادرش عفیف استـ . 
📚 بحارالانوار.جلد5.ص 285 

❣نگرانم براے مادران و دختران

آینده سرزمینم !!!

مادرانے ڪه هیچ اندوخته اے ندارند که برای دخترکانشان به ارثــ بگذارند… 

☁️نگران دخترانی که مادرانش چیزی ندارند به آنها بیاموزند ، که نتیجه اش فقر استــ … 

🔱فقر قداستــ حریم خانواده ها 

فقر عزتــ زن 

فقر نچشیدن طعم نجابتــ

فقر حجابــ !


موضوعات: عفاف و حجاب, جوان
   دوشنبه 16 اسفند 1395نظر دهید »

🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂
‏زيبايى يك زن 
فقط به چهره زيبايش
 و لباسهاى شيك
 و عطرهاى گران قيمت نيست


زيبايى يك زن 
قلب مهربانى است كه دارد…

زیبایی یک زن

عفت و حجاب و حیایی است که چون صدفی گوهر وجود او را در برگرفته… .
… 

✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺

🍃🍂🌺🍃🍂

🍂🌺🍂

🌺

🌷 ﺯﻥ ﻣﺤﺒﺖ ﺭﺍ ﺗﻼﻓﯽ ﻣﯽﻛﻨﺪ 🌷

ﺧﺴﺘﮕﯽ ﺭﺍ ﺗﺮﻣﻪ ﺑﺎﻓﯽ ﻣﯽﻛﻨﺪ

ﺯﻥ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﻣﯽﻛﻨﺪ ﺍﻟﻤﺎﺱ ﺭﺍ

ﺯﻥ ﺗﺠﻠﯽ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺭﺍ

ﺯﻥ، ﮔﻞ ﻭ ﺁﻭﺍﺯ ﺷﺒﻨﻢ، ﺑﺎ ﻫﻢ ﺍﺳﺖ

ﺯﻥ، ﭘﺮ ﺍﺯ ﺳﺠﺎﺩﻩ ﻭ ﺍﺑﺮﯾﺸﻢ ﺍﺳﺖ

ﺩﺳﺘﺮﻧﺞِ ﺟﺴﻢ ﻣﺎ، ﺟﺎﻥِ ﺯﻥ ﺍﺳﺖ

ﻧﯿﻤﯽ ﺍﺯ ﺁﯾﯿﻨﻪﯼ ﻋﺮﻓﺎﻥ، ﺯﻥ ﺍﺳﺖ

ﺯﻥ ﻓﻘﻂ ﺁﻭﯾﺰﻩﯼ ﺁﻏﻮﺵ ﻧﯿﺴﺖ

ﺯﻥ ﻫﻤﯿﻦ ﯾﻚ ﮔﻮﺷﻮﺍﺭِ ﮔﻮﺵ ﻧﯿﺴﺖ

ﺑﻠﺒﻼﻥ، ﺁﻭﺍﺯ ﺩﺭ ﮔُﻞ ﯾﺎﻓﺘﻨﺪ

ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ، ﺩﺭ ﺯﻥ، ﺗﻜﺎﻣﻞ ﯾﺎﻓﺘﻨﺪ

” ﺗﻘﺪﻳﻢ ﺑﻪ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻮﻫﺎی ﺳﺮﺯﻣﻴﻨﻢ”

🌺

🍂🌺🍂

🍃🍂🌺🍃🍂

✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂

   یکشنبه 15 اسفند 13951 نظر »


 


عفت فقط مختص زن نیست 
آقایون همونطوری که انتظار دارن خانومتون خودش رو بپوشونه شما هم چشم پوشی کنید!

🌺 e

   یکشنبه 15 اسفند 1395نظر دهید »

 :


خواهر باحجابم وقتی

دلت میگیرداز پوزخندهای

به ظاهر روشنفکرها

🌟

قرآن رابازکن و(سوره مطففین)آیه

29 تا34 را نظاره کن:

🌟

آنان که امروز به تومیخندند

فردا گریانندوتوخندان

پس سرت را بالا بگیر

   یکشنبه 15 اسفند 1395نظر دهید »


عفت کلام، ضرورت زمان
 
چکیده

یک مسلمان مطابق سبک زندگی اسلامی باید اندیشه، رفتار و گفتارش از آلودگی‌هایی که عقل و شرع معین می کند پیراسته باشد. مومن زبانش را از ناسزا گویی، سخنان رکیک و زشت و لعن و نفرین به دیگران حفظ میکند. در مورد سبک زندگی دینی، تعالیم فراوانی از اهل بیت علیهم السلام رسیده که با بررسی آنها بدست می آید که عادت به فحاشی و هرزه گویی از نشانه های نفاق، ضعف ایمان، ستمگری، پست منشی است؛ اما یک عامل عقیدتی نقش مهمتری در این عادت ناپسند بازی می کند و آن ضعف باور توحیدی انسان است زیرا هر رفتاری در انسان به بینش و باور او مربوط می شود. کسی که خدا را به عنوان تنها معبود خود پذیرفته، زبانش را از آنچه او نمی پسندد حفظ می کند.

واژگان کلیدی: عفت کلام، سبّ، فحش، لعن، دشنام، زبان

 

طرح مساله

سبک زندگی اسلامی شیوه ای برای زندگی انسان است که منطبق با روح بندگی و تسلیم در برابر پروردگار باشد. سبکی که عقل و فطرت پاک آن را می پذیرد و شامل تمام زوایای زندگی فردی واجتماعی انسان می شود. اسلام به عنوان کامل ترین دین، تنها دینی است که برای همه ابعاد وجودی انسان برنامه ارائه می­کند و مومن باید فکر، اخلاق، اعضا و جوارحش را در چارچوب دستورات دین قرار داده و از خط قرمزهایی که قرآن، سنت و عقل برایش معین می سازد تخطی نکند.

یکی از موضوعات سبک زندگی چگونگی سخن گفتن است. اسلام به «زبان» به عنوان ابزاری کارآمد برای ابراز درون انسان، توجه فراوانی نموده و بایدها و نبایدهای بسیاری برای آن معین کرده است. انسانی که خواهان تعبد به سبک زندگی دینی است باید کلام خود را از آلودگی، پیراسته سازد.
مسلمان واقعی هرگز به خود اجازه نمی دهد سخنانی که خلاف ادب و موجب انزجار دیگران است و نیز فحش و ناسزا به زبان آورد.
متاسفانه یکی از معضلاتی که امروزه مشاهده می شود وشایسته جامعه اسلامی نیست، تبادل این چنین کلماتی در محاورات برخی افراد به ویژه بعضی از جوانان و نوجوانان است. عدم رعایت عفت کلام در هنگام بحث و جدل‌هایی که بر سر موضوعات عادی روزمره در می‌گیرد بیشتر مشاهده می شود. این معضل مسئله جدیدی نبوده و همواره افراد بی تقوا در همه زمانها مرتکب آن می‌شده اند چنان که در جامعه امروز هم وجود دارد و حتی در میان کودکان هم قابل مشاهده است؛ این مشکل به مکتوبات هم راه یافته و در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت مکالمات و مطالب زشتی درج می شود که هرگز شایسته پیروان مکتبی نیست که کتاب آسمانی و کلام پیشوایان آن عاری از بی ادبی بوده و مملو از توصیه‌های فراوان به کنترل گفتار از سخنان ناشایست است. به این جهت این مقاله سعی دارد به تبیین زشتی بی عفتی در کلام بپردازد؛ زیرا از جامعه اسلامی که در آن زندگی می­کنیم، جز رعایت عفت و حفظ ادب در کلام توسط همه افراد جامعه انتظار نمی رود.
پرداختن به موضوع رعایت عفت در کلام، در زمان حاضر که فرهنگ مهاجم غرب، همه را به دریدن پرده‌های حیا و عفت در حوزه‌های گوناگون می‌خواند ضرورتی دو چندان دارد.
 پرداختن به موضوع رعایت عفت در کلام، در زمان حاضر که فرهنگ مهاجم غرب، همه را به دریدن پرده‌های حیا و عفت در حوزه‌های گوناگون می خواند ضرورتی دو چندان دارد. .از این رو نوشتار حاضر سعی دارد به این ناهنجاری رفتاری پرداخته و بی عفتی در سخن و برخی ریشه‌های آن را از منظر آیات و روایات به طور مختصر مورد واکاوی قرار دهد. تا بدین وسیله با تبیین دستورات دین در این موضوع در جهت مبارزه با فرهنگ منحط غربی و جلوگیری از رواج بی حیایی ای کلامی گامی هر چند کوچک برداشته شود. در این تحقیق سعی شده با توجه به آیات و روایات آنچه را که از مصادیق بی عفتی شمرده می­شود شامل سب و دشنام، گفتن سخنان رکیک و زشت، نفرین و لعن به دیگران توضیح داده شده و برخی ریشه های این گونه سخن گفتن، بررسی شود.

 

مفهوم شناسی

در ابتدای بحث باید واژگانی که نقش کلیدی داشته و مرتبط با موضوع هستند، مفهوم شناسی شوند.

1. عفت: از ماده «عفف» به معنی خودداری از قبیح و آنچه حلال نیست (لسان العرب، ابن منظور، ج9، ص253) و در اصطلاح نگاه داشتن نفس از تمایلاتی است که شایسته نیست و این تمایلات نفسانی به اختلاف افراد و موارد مختلف می­شود (التحقیق، مصطفوی، ج8، ص181). موارد عفت گوناگون است؛ مانند عفت در اندیشه، شکم، نگاه، دامن، گفتار و … موضوع سخن در این مقاله عفت در کلام است.

2. کلام: اصل ماده «کلم» به معنی ابراز افکار و نیات باطنی به هر وسیله ممکن است که این وسیله به اختلاف اشخاص و موارد متفاوت می­شود. (همان، ج10، ص106، 107)

پرداختن به موضوع رعایت عفت در کلام، در زمان حاضر که فرهنگ مهاجم غرب، همه را به دریدن پرده‌های حیا و عفت در حوزه‌های گوناگون می‌خواند ضرورتی دو چندان دارد.

 

 

 در روایات چند واژه در این موضوع آمده است که باید مفهوم شناسی گردد:

3. سبّ: به معنای دشنام است، یعنی سخنی که موجب محدود شدن مرتبه ومقام و علو رتبه دیگران شود (همان، ج5، ص15)
4. فحش: اصل واحد در ماده «فحش» زشتی آشکار است (لسان العرب، ابن منظور، ج6، ص325) و فحش به معنای گفتار یا کردار قبیح وزشت است. به عبارت دیگر اظهار سخن بد، از مصادیق این ماده است (التحقیق، مصطفوی، ج9، ص35).

5. لعن: یعنی دور نمودن وطرد از خیر و عطوفت. لعن از جانب خدا یعنی خدا کسی را از رحمت و لطف خود دور سازد و از جانب مردم به معنای دعا برای دورشدن دیگری از رحمت خداست (التحقیق، مصطفوی، ج10، ص201).

6. عفت کلام: یعنی نگاه داشتن سخن از کلمات زشتی که عقل و شرع آن را نمی پسندد. یعنی خودداری از فحش، ناسزا، سخنان رکیک، لعن و …

برخی آفات زبان:

زبان تنها عضو از اعضاء انسان است که باوجود کوچکی، گناهان بزرگ و فراوانی از آن سر می‌زند. گناهانی مانند تهمت، غیبت، دروغ، سخن چینی، گواهی دروغ، استهزاء، سخن بیهوده گفتن، مجادله، مخاصمه، دشنام دادن، لعن کردن و … سخن از همه‌ی گناهان زبان در این مجال نمی گنجد. در این سطور سعی شده چند مورد از لغزش‌های زبان که خارج از حریم عفت کلام است، بررسی گردد.

زبان تنها عضو از اعضاء انسان است که باوجود کوچکی، گناهان بزرگ و فراوانی از آن سر می زند.

 

1. دشنام دادن                                                                                  

از بدترین و زشت‌ترین آفات گفتار آدمی، دشنام گفتن است.

از بدترین و زشت ترین آفات گفتار آدمی، دشنام گفتن است. 

 

این خصلت از یک‌سو سخن را از اوج کمال به پایین‌ترین رتبه و نهایت زشتی می‌رساند و از دیگر سو گوینده‌اش را از مقام انسانی تنزل می‌دهد. دشنام نه شایسته‌ی سخن است و نه شایسته‌ی سخن‌گو. قرآن از دشنام دادن کفّار نیز نهی فرموده است. «و لا تَسُبّوا الذین یَدعُونَ مِن دونِ الله فیسبُّواالله عَدواً بغیرِ علمٍ» (انعام: 108) یعنی: معبودانی را که کفار به جای خدا می پرستند دشنام ندهید که آنان هم از روی دشمنی و نادانی خدا را دشنام خواهند داد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: المتسابّان شیطانان یَتَهاتَران (محجة البیضاء، فیض کاشانی، ج5، ص 315)، یعنی دو نفر که با یکدیگر دشنام می‌دهند و ناسزا می گویند، دو شیطان هستند که با هم درافتاده و همدیگر را تکذیب می کنند.

امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: از آن دو نفری که به هم دشنام می‌دهند کسی که به ناسزا آغاز کرده است، ستمکارتر است و گناه خود و گناه آن دیگری بر گردن اوست، مگر آن‌که از مظلوم پوزش بخواهد (آداب معاشرت از دیدگاه معصومین، شیخ حر عاملی، ص 210)

در کلمات معصومین به شدت از دشنام دادن به والدین نهی شده است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: ملعون است کسی که به پدر و مادر خود دشنام دهد و نیز فرمود یکی از بزرگ ترین گناهان کبیره این است که انسان به پدر و مادر خود دشنام دهد. . عده ای پرسیدند ای رسول خدا، مگر کسی به پدر و مادر خود هم دشنام می‌دهد؟ حضرت فرمود: آری گاهی مردی به پدر شخصی دشنام می‌دهد و آن شخص در جواب ناسزاگویی آن مرد به پدر او فحش می‌دهد، در نتیجه باعث این فحش به پدرش خود اوست و این عمل مانند این است که خودش با زبانش به پدر و مادرش ناسزا گفته باشد.[1] (ر.ک: محجة البیضاء، فیض کاشانی، ج5، ص 281)
ملعون است کسی که به پدر و مادر خود دشنام دهد و نیز فرمود یکی از بزرگ‌ترین گناهان کبیره این است که انسان به پدر و مادر خود دشنام دهد.

 
از آیه‌ی سوره‌ی انعام و روایات ذکر شده چنین استفاده می شود که مسلمان به هیچ‌وجه حق ناسزاگویی به احدی را ندارد، چه طرف مقابل مستحق آن ناسزا باشد و چه نباشد واگر آغاز کننده‌ی دشنام باشد گناه پاسخی که به وی داده می شود نیز برگردن اوست.برخی از دشنامها در قوانین اسلامی موجب مجازاتی است که در اصطلاح تعزیر نامیده می­شود؛ مانند آن که به ناحق برای تحقیر به کسی بگوید «ای فاسق» و«ای فاجر» و«ای شرابخوار» وامثال این کلمات. (ر. ک:تحریر الوسیله، خمینی، ج2، ص473)

 

2. فحش

حقیقت فحش یعنی تعبیر از امور زشت با عبارات صریح و بی‌پرده سخن‌گفتن. این معنا بیشتر درمورد الفاظی به کار می‌رود که مربوط به جماع ومسایل پیرامون آن است (ر. ک:محجه البیضاء، همان، ص216). گاهی اهل فساد عبارات صریح و زشتی را به کار می برند که مؤمنان از گفتن آن پرهیز می کنند و به طور معمول در چنین موضوعاتی با رمز و کنایه و از روی حیا سخن می‌گویند، چنان‌که خداوند در قرآن این روش را به مؤمنان آموخته و لمس و مس را کنایه از جماع ذکر نموده است. در این موضوع و موضوعاتی چون قضاء حاجت و یا بعضی اعضاء بدن انسان یا برخی مسائل زنان و … عبارات زیادی وجود دارد که در شهرها و فرهنگ های مختلف، متفاوتند. تصریح به این گونه مطالب داخل در فحش است و از آفات زبان شمرده می شود (ر. ک: محجة البیضاء، همان، ص 216-217).

حقیقت فحش یعنی تعبیر از امور زشت با عبارات صریح و بی‌پرده سخن‌گفتن
البته لازم به ذکر است که به کاربردن این عبارات اگر به قصد آزار دیگران و عیب‌جویی و یا به هدف دشنام‌گویی باشد داخل در سبّ است و از نظر دین جایز نیست؛برخی از این سخنان موجب اجرای حد یا تعزیربرگوینده می­شود؛ مانند آن که به کسی بگوید: «زنازاده» یا «زناکار» (ر. ک: تحریر الوسیله، همان، ص472، 473) و گفتن برخی سخنان رکیک در موضوعاتی که باید در پرده و با کنایه بیان شود، اگر به قصد آزار نباشد، از ادب دور بوده و شایسته نیست بر زبان مؤمن جاری شود. امام باقرعلیه السلام فرمودند: (اصول کافی، کلینی، ج4، ص 15) یعنی خداوند فاحش متفحش را دشمن می‌دارد.[2] فاحش کسی است که در کلام و فعلش زشتی باشد (دشنام‌گو) و متفحش کسی است که از روی تعمد و تکلّف سخنش فحش و دشنام است (دشنام‌جو)، (ر. ک: مجمع البحرین، طریحی، ج4، ص 148)

 

3. لعنت نمودن

چنان‌که ذکر شد، لعن یعنی طرد و دورساختن از رحمت خداوند. . این کار جایز نیست مگر بر کسی که متصف به صفتی است که او را از رحمت خدا دور می کند و آن دو صفت، کفر و ظلم هستند. . چنان‌که می توان گفت «لعنة الله علی الظالمین و علی الکافرین». . لعن دیگران کار خطیری است؛ زیرا در آن، از خدا درخواست می‌شوند ملعون را دور سازد و این‌که چه افرادی مستحق دورشدن از رحمت خدا هستند از اسرار غیبی است و غیر از خدا و رسول، کسی از آن آگاه نیست. بنابراین نمی توان بدون ملاک، افراد خاصی را لعنت نمود (ر. ک: محجة البیضاء، همان، ص219). امروزه در جامعه برخی افراد به محض این‌که نزاعی بینشان صورت می‌گیرد، بی‌مبالات یکدیگر را لعنت ونفرین می کنند درحالی که این، کاری خلاف تعالیم دینی است.
لعن دیگران کار خطیری است؛ زیرا در آن، از خدا درخواست می‌شوند ملعون را دور سازد.

لعن سه مرتبه دارد (ر. ک:محجة البیضاء، همان، ص219، 220): 1. . لعن به وصف عام؛ مثل لعن کافران، فاسقان و اهل بدعت. البته تشخیص بدعت امری خطیر است که علماء دین و فقهاء باید آن را تشخیص دهند از این رو شناخت اهل بدعت هم کار عوام نیست وایشان نباید دست به چنین لعنی بزنند. 2. لعن به اوصاف خاص؛ مانند لعن بر یهود و مجوس و رباخوار و… این دو قسم از لعن و نفرین جایز است. پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم، برخی گروه‌ها را با ذکر صفات لعنت می‌نمود؛ مانند آن‌که می‌فرمود: «لعن الله من عَمِلَ عَمَلَ قوم لوطٍ. » و یا «لعن الله الراشی و المرتشی و الماشی بَینهما» یعنی خداوند بر کسی که کار قوم لوط را انجام می دهد و بر رشوه‌دهنده، رشوه‌گیرنده و واسطه‌ی میان آن دو لعنت کند. (میزان الحکمه، محمدی ری‌شهری، ج10، ص 275). 3. لعن بر شخص خاص که در آن باید تأمل و دقت فراوان نمود ؛زیرا بدون اذن شارع مقدس در بسیاری موارد از عفت کلام خارج و غیر مجاز است. به عنوان مثال لعن بر فرعون یا ابوجهل جایز است؛ چون آنان بر کفر مرده اند.

لعن سه مرتبه دارد: لعن به وصف عام، لعن به اوصاف خاص، لعن بر شخص خاص
همچنین نفرین بر دیگران و دعای به شر، کاری نزدیک به لعن و مذموم است و باید از آن اجتناب کرد؛ مانند این جمله که بگوید «لا صحح الله جسمَه و لا سلّمه الله» و یا آنکه به دیگری بگوید: «برو به جهنم» یا «گرفتار غضب خدا شوی» و … (ر. ک: محجة البیضاء، فیض کاشانی، ج5، ص 219-220، 224) زیرا پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم فرمودند: «لا تلاعنوا بلعنة الله و لا بغضبه و لا بجهنّم» یعنی یکدیگر را به لعنت و غضب خدا و جهنم نفرین نکنید. (همان، ص 219).

مسلمانان نه‌تنها حق ندارند یکدیگر را نفرین کنند، بلکه معصومان، مؤمنان را از نفرین و دشنام بر حیوانات، تمامی مخلوقات خدا (که شامل موجودات بی‌جان و گیاهان هم می شود). روزگار، احوال، اوقات، ساعت و شب و روز نهی نموده اند. برخی افراد یکدیگر را به بی دینی و فسق یا کفر متهم می کنند، این کار نیز در شریعت اسلام مذموم است و کسی نباید دیگری را به کفر و فسق متهم کند. (ر. ک: همان، ص217، 224)

 

ریشه‌های بد زبانی

دشنام‌دادن و هرزه‌گویی و نفرین و لعن دیگران اگر به‌صورت مداوم تکرار شده و تبدیل به عادت شود، می تواند نشانه‌ای از مشکلات درونی در فرد باشد؛ زیرا باطن انسان در زیر زبانش پنهان است. امام علی علیه السلام فرمود: «تَکَلّموا تُعرفوا فانّ المرءَ مَخبوءٌ تحتَ لسانِه» یعنی سخن گویید تا شناخته شوید؛ زیرا آدمی در زیر زبان خود پنهان است. (نهج‌البلاغه، ح 392) کلام علی علیه السلام را این آیه تصدیق می کند: «وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فىِ لَحْنِ الْقَوْلِ» (محمد: 30) یعنی: تو می­توانی آنان را از طرز سخنانشان بشناسی. این مشکلات درونی را می توان به دو قسم تقسیم نموده:
حقیقت ایمان چیزی است که هم‌عقل آن را می‌پذیرد و هم نفس به آن متعلَّق می شود و هم اعضاء و جوارح به آن عمل می کنند.

 

1. ناهنجاری‌های درونی

برخی از ریشه‌های بی‌عفتی در زبان را که ناشی از صفات و رذایل اخلاقی است، می توان از کلمات معصومان استخراج کرد؛ مانند:

1-1 ضعف ایمان

ایمان واقعیتی است که بخشی از آن در قلب جا دارد، بخشی در مرحله‌‌ی نفس ظهور می کند و قسمتی در اعضاء و جوارح نمود می‌یابد.‌ این‌که گفته می شود ایمان اعتقاد و تصدیق به قلب، اقرار به زبان و عمل به ارکان و اعضاست (نهج‌البلاغه، ح 227) از همین باب است؛ یعنی حقیقت ایمان چیزی است که هم‌عقل آن را می‌پذیرد و هم نفس به آن متعلَّق می شود و هم اعضاء و جوارح به آن عمل می کنند (مراحل اخلاق در قرآن، جوادی آملی، ص 318).

رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم فرمودند: «لا یستقیم ایمان عبدٍ حتی یستقیم قلبه و لا یستقیم قلبُه حتی یستقیم لسانُه» یعنی ایمان هیچ بنده‌ای درست نشود تا آن که دلش درست شود و دلش درست نشود تا آن‌که زبانش درست شود(میزان الحکمة، محمدی ری‌شهری، ج10، ص 260)؛ یعنی کنترل زبان بخشی از ایمان است و کسی که زبانش به گفتن هرزه و دشنام و نفرین عادت نموده، در ایمانش دچار نقصان و ضعف است. از این‌رو در احادیث، مکرر بر این نکته تأکید شده که مؤمن که ایمان در قلبش مستقر شده، اهل دشنام، لعن و سخن هرزه نیست (ر. ک:اصول کافی، ج4، ص14-17/ بحار الانوار، مجلسی، ج64، ص311)؛ مانند این حدیث که پیامبرصل الله علیه و آله و سلم فرمودند: «لیس المؤمن بالطعّان و لا الفاحش و لا البذئ» (محجة البیضاء، فیض کاشانی، ج5، ص 215).

1-2 نفاق

کسی که اهل فحاشی است قلبش دچار مرض نفاق گردیده، زیرا امام صادق علیه السلام فرمودند: «ان الفحش و البذاءَ و السَّلاطه من النفاق» یعنی دشنام دادن و بدزبانی و هرزه‌گویی از (نشانه‌های) نفاق و دورویی است (اصول کافی، کلینی، ج4، ص 17). نفاق یکی از وجوه پنهان روح و بیماری های نهان انسان است و به کسی که کفر خود را پوشیده می‌دارد و اظهار ایمان می نماید، منافق گفته می شود و نگه‌ نداشتن زبان یکی از نشانه‌های نفاق است. علی علیه السلام نیز فرمود: زبان مؤمن در پشت قلب او و قلب منافق در پشت زبانش است… منافق هرچه به زبانش بیاید می‌گوید(دانشنامه‌ی امام علی علیه السلام، رشاد، ج4، ص 402-408). انسان منافق فاقد صداقت در اندیشه و در رفتار و گفتار است. رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم فرمود: «لاینبغی لصدّیقٍ ان یکون لَعّاناً» یعنی برای انسان صدّیق (بسیار راست‌گو) شایسته نیست که بسیار (دیگران را) لعن کند (میزان الحکمة، محمدی ری‌شهری، ج10، ص 272) صدیق مقابل منافق است؛ بنابراین کسی که از نفاق و دورویی دور است زبان به دشنام ولعن آلوده نمی کند.

انسان منافق فاقد صداقت در اندیشه و در رفتار و گفتار است.

1-3 ستمگری

کسی که دیگران را با فحاشی تحقیر می کند در حقیقت به حریم عزت آنان تجاوز نموده و جزو ستمکاران وظالمان محسوب می­شود. امام صادق علیه السلام فرمودند: « البذاء من الجَفاء و الجفاءُ فی النار»، یعنی بدزبانی از جفاکاری و جفاکار در آتش است (اصول کافی، کلینی، ج4، ص 17) و مطابق روایات- چنان­که گذشت آنکه ابتدا شروع به ناسزاگویی می کند ستمکارتر است.

1-4 پست منشی

امام باقر علیه السلام فرمود: فحش سلاح دون مایگان و پست منشان است(میزان الحکمة، محمدی ری‌شهری، ج3، ص 2377). . انسان فرومایه هرگاه از دستیابی به سلاح معرفت و آگاهی ناتوان گردد و شکست و تسلیم را مسلم ببیند و جرأت قبول حق و اعتراف به جهل و نادانی خویش را ندانسته باشد با دشنام گویی سعی می کند، ضعف و زبونی خود را پنهان سازد.  

 

2. ریشه‌ی اعتقادی

مواردی که تاکنون ذکر شد، هرکدام یک صفت رذیله‌ی اخلاقی هستند که بی‌عفتی در کلام مانند یک علامت از آن صفت پرده بر می‌دارد. بی حیایی در گفتار ازضعف باور توحیدی انسان نشآت می­گیرد؛زیرا دستورات عملی دین به ریشه اعتقادی برمی­گردد. همّت یا سستی انسان‌ها در عمل به دستورات اسلام به شدت ایمان و اعتقاد آن‌ها به یگانگی خدا بازگشت می کند. هراندازه‌ انسان به یگانگی، ربوبیت و عظمت خدا باور داشته باشد، ازآنجاکه او را هرلحظه ناظر بر اعمال خویش می بیند، مراقبت بیشتری از جوارح، قلب و اندیشه ی خود می کند و هر اندازه که باور توحیدی او سست باشد، مراقبتش بر انجام وظایف بندگی و ترک آن‌چه معبود نمی‌پسندد، کم تر است. اعمال انسان بر جهان‌بینی او استواراست وجهان‌بینی توحیدی، فرد را به بندگی و اطاعت از بایدها و نبایدهای دین وا می دارد.
اعمال انسان بر جهان بینی او استواراست وجهان بینی توحیدی، فرد را به بندگی و اطاعت از بایدها و نبایدهای دین وا می دارد.
امام صادق علیه السلام از اجداد گرامش از رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم نقل فرموده‌اند: «من عَرِفَ الله و عظّمَه مَنَعَ فاهُ مِنَ الکَلامِ و بطنَه من الطعامِ و عنّی نفسَه بالصّیامِ و القیامِ» (مجموعه ورام، ابن ابی فراس، ج1، ص175) یعنی برای این‌که انسان مواظب دهان باشد و هر حرفی را نزند، معرفت خدا لازم است. کسی که خدا را بشناسد، او را بزرگ بشمارد، در پیشگاه خدای عظیم هر حرفی را نمی‌زند و شکم را هم با هر غذا، گرچه حرام باشد، آلوده نمی کند. (حکمت عبادات، جوادی آملی، ص 155)

 

نتیجه

زبان مانند سایر اعضای بدن دچار گناهان و آلودگی­هایی است که گفتن ناسزا، سخنان رکیک، لعن و نفرین از جمله آنها شمرده می­شود. ازآنجا که زبان وسیله اظهار مکنونات قلبی انسان است، زبان آلوده نشان دهنده ضمیرناپاک و ناشی از اندیشه و عقاید ناصحیح انسان است. با توجه به این که رفتار و کردار انسان از باورهای اعتقادی او سرچشمه می‌گیرد، بهترین راه برای اصلاح رفتار، اصلاح باورهاست. آبی که از سرچشمه گل‌آلود است باید از همان‌جا تصفیه گردد. اگر امروزه برخی از افراد در سخن‌گفتن، بی‌مبالات بوده و مبتلا به آفات زبان هستند، باید در اعتقادات مسلمانی خود تجدیدنظر نمایند. انسانی که به واقع موحد باشد وتنها خدا را عبادت کند وبنده­ی نفس نباشد همیشه اعضای خود را در خدمت عبادت خدا قرار می­دهد. دست، پا، چشم، زبان وهمه اعضایش یکصدا خدا را عبادت می کنند و از نافرمانی او گریزانند. به این جهت هرگز کلماتی که مورد غضب مولایش باشد بر زبان نمی آورد.

نکته مهم: بهترین راه برای درونی کردن اصول عقاید واستحکام باور توحیدی در افراد، بیدار نمودن فطرت خدا شناسی وخداجویی انسان است ؛زیراخداوند سرمایه توحید را در درون هر انسانی به ودیعه گذاشته و هرکودکی با فطرت یگانه پرستی متولد می شود وبرای حفظ این امانت تنها باید از پوشیده شدن آن با حجابهای غفلت ودنیا زدگی ممانت نمود. البته این مبحث گسترده بوده و توضیح آن مجال مستقلی می طلبد که در جای خود قابل طرح است.

 

پیشنهادات:

1- برای اصلاح رفتارها در جامعه‌ی اسلامی باید مباحث عقیدتی در نظام آموزشی مورد عنایت ویژه قرار گیرد. درس عقاید در هر مقطع تحصیلی، به فراخور فهم مخاطبان، تبیین گردد و اکتفا به یک مقطع تحصیلی برای آموزش عقاید، نتیجه بخش نیست.

2-خانواده که مهمترین کانون تربیت انسان است، باید به مسائل عقیدتی به‌صورت ویژه توجه نماید. . کودکی که از آغاز با روح بندگی و تسلیم در برابر دستورات شرع تربیت گردد، در کنترل رفتار و اندیشه و گفتار خود موفق‌تر از دیگران است. بنابراین همانگونه که کلاسهای آموزش خانواده یکی از برنامه‌های فرهنگی جامعه است و توسط وزارت آموزش و پرورش، ارشاد و موسسه‌های فرهنگی وابسته دنبال می­شود، باید کلاسهای عقیدتی برای خانواده‌ها هم تشکیل گردد.

3- در موضوع «روشهای تربیت کودک مبتنی بر توحید و عبودیت» باید در مراکز پژوهشی تحقیقات کاربردی جدیدی انجام شود ونتیجه آن به مراکزی که در عمل به تربیت نسل آینده می­پردازند ارائه گردد.

4- یک راهکار برای کسی که به بی عفتی در کلام مبتلا است اندیشیدن در عواقب عمل و مطالعه روایات اخلاقی در این زمینه است ؛زیرا فهمیدن زشتی یک کار انسان را از انجام آن منزجر می کند.

5- بعد از تصمیم برای اصلاح رفتار، تمرین برای مراقبت از زبان در طول روز به ترک این عادت کمک می­کند. به این صورت که در اول روز با خود قرار بگذارد در آن روز به هیچ وجه دشنام نگوید و در پایان روز نتیجه مراقبت خود را یادداشت و هر روز آن را با روز گذشته مقایسه کند. با تکرار این کار تعداد بد زبانی او کاهش می یابد.

 

فهرست منابع

· قرآن کریم

· نهج البلاغه

· آداب معاشرت از دیدگاه معصومین، شیخ حر عاملی، ترجمه محمد علی فارابی و یعسوب عباسی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1372

· اصول کافی، محمد کلینی، ترجمه وشرح جوادمصطفوی، تهران، انتشارات علمیه اسلامی، بی تا

· تحریر الوسیله، روح الله خمینی، نجف:مطبعة الادب، بی تا

· التحقیق فی کلمات القرآن، حسن مصطفوی، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، 1369ش

· حکمت عبادات، عبدالله جوادی آملی، قم، اسراء

· دانشنامه امام علی(ع)، علی اکبر رشاد، تهران، پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی، 1382

· الفروق فی اللغه، ابوهلال عسکری، ترجمه محمد علوی مقدم وابراهیم الدسوقی شتا، مشهد، آستان قدس رضوی، 1362

· لسان العرب، ابن منظور، تصحیح میردامادی، بیروت، دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، 1414 ق.

· مجمع البحرین، فخرالدین طریحی، تحقیق احمدحسینی، مکتبه المرتضویه، بی تا

· مجموعه ورام آداب و اخلاق در اسلام، ورام بن ابی فراس، ترجمه محمدرضاعطایی، چ2، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس، 1375

· محجه البیضاء، ملا محسن کاشانی، تصحیح علی اکبر غفاری، چ2، قم، دفترانتشارات اسلامی، بی‌تا.

· مراحل اخلاق در قرآن، عبدالله جوادی آملی، قم، اسراء

· میزان الحکمه، محمد محمدی ری شهری، با ترجمه فارسی، قم، دارالحدیث، 1385

پی نوشت ها

[1] قال رسول الله: ملعون من سبّ والدیه و فی روایة اُخری: مِن اکبر الکبائر دَن یسبّ الرجل والدیه قالوا یا رسول الله (صلی الله علیک)، و کیف الرجل یسبّ والدیه؟ قال: یسبّ الرجلَ فیسبُّ اباه فیسبّ الآخرُ اباه

[2] ان الله یُبغِضُ الفاحشَ المُتَفَحِّشَ

نویسنده:بی بی وحیده هاشمی، دانش آموخته مدرسه علمیه اسلام شناسی 

   شنبه 14 اسفند 1395نظر دهید »

🌸🌸 ‌:□■✧■□
حضرت زهرا(س):
《 بهترین زنان کسی است که جز در ضرورت،‌نامحرم او را نبیند. 》
حدیث_یازهرا_س
□■✧■□

   جمعه 13 اسفند 1395نظر دهید »

 ﷽

دخـــــتران_زهرایـــــی
🌺چادرت را سر کن !

از اینجای کار به بعد با توست !

باید شهر را بوی ” فاطمـــــه ” بردارد !

باید هر طرف را که نگاه کردی ،

فرزندان ” فاطمـــــه ” را ببینی ،

که دارند برای یاری امامشان

آماده میشوند !
☘چادرت را سر کن ؛

چادر لباس فرم ” فاطمـــــی ” هاست !

اصلا زین پس چادر نشانه !

آنهایی که میخواهند در قیام مهدوی

امامشان را یاری کنند

را با چادر بشناسیم !
🌷چادر نشانه ای باشد برای کسانی که

دیگر فکر دیده شدن نیستند ؛

اینبار فکر پسندیده شدن هستند !

” زهـــــرا سلام الله علیها ” باید بپسنددت

و زیر حکم چادرت را امضا کند !
💕باید تعهد بدی !

که در گردان فاطمی ها

حافظ حیا و عفت باشی !

باید حواست باشد که امام ؛

هر لحظه از تو سان میبیند !

در کوچه و بازار و خیابان !
🌴چادر تو ، عَلـَم این جبهه ی جنگ نرم !

علمدار حیا 

مبادا دشمن چادر از سرت بردارد !

گردان فاطمی باید با چادرش 

بوی یاس را در شهر پخش کند !

علم را تصرف کند…

و سفیر صلح فاطمه در جهان باشد !
” چـــــادر خاکـــــی “

اسم رمز گردان “فاطمـــــی ” مهدی است…
مدافع_چادر_خاکی_مادرمم❤️

   پنجشنبه 12 اسفند 1395نظر دهید »

 

آیت الله گلپایگانی(ره) :

گریه بر سیدالشهداء(ع) تولی است ، اما گریستن در عزای حضرت زهرا (سلام الله علیها) هم تولی و هم تبری است.

   پنجشنبه 12 اسفند 1395نظر دهید »

 ▪️آنجا هجده ساله ای درد می کشد برای دین …

و اینجا (بعضی) هجده ساله ها خودشان 

“درد می شوند” برای دین❗️
▪️آنجا سال ۱۱ هجری ست،

و اینجا ۱٤۲۷ سال بعد …
▪️آنجا هجده ساله ای “حـجـابــ” می گذارد

تا آزاد کند ☜دیـنش را از جهالت …

و اینجا (بعضی ) هجده ساله ها “حـجـابــ” برمیدارند

تا آزاد کنند ☜دنیایشان را برای جهالت❗️
▪️آنجا سال ۱۱ هجری ست ،

و اینجا ۱٤۲۷ سال بعد …
▪️آنجا تن هجده ساله ای شبانه دفن میشود

 تا معنا کند واژه حیـا را …

واینجا تن (بعضی ) هجده ساله ها شبانه روز ،

عریان میشود تا خلق کنند واژه هرزگی را❗️
▪️آنجا سال ۱۱ هجری ست، 

و اینجا ۱٤۲۷ سال بعد …
▪️آنجاصورت هجده ساله ای سیلی میخورد ،

ازبس که میماند پایِ امام زمانه اش❗️
و اینجا (بعضی )هجده ساله ها سیلی می زنند

به صورت امام زمانشان،

از بس که می دَوَند دنبال شیطان نفسشان❗️
▪️آنجا سال ۱۱ هجری ست، 

و اینجا ۱٤۲۷ سال بعد …
▪️آنجا هجده ساله ای پرپر شد تا امروز 

بشود الگوی زنان متدین شیعی …
اما⁉️
اینجا (بعضی ) هجده ساله ها بال بال می زنند

تا الگو بردارند از زنان متحجر غربی …
▪️آنجا سال ۱۱ هجری ست، 

و اینجا ۱٤۲۷ سال بعد …
°●○°• و چقدر تفاوت است بین هجده ساله های آنجا

و هجده ساله های اینجا …‼️
شهادت_مادرم_افسانه_نیست

مراقب_چادر_حضرت_زهرا_باشیم

   دوشنبه 9 اسفند 1395نظر دهید »

 

🔹﷽🔹

دختران با آراستن خود به زیور ؛

تقوا … 

عفافـ …

دانش …

ایستادگے…

تربیتــ صحیح فرزند …

اهمیتــ دادن به خانواده …

در راه حضرتــ زهرا حرکتــ کنند .
مقام_معظم_دلبرے❤️

🍃🌺 3

   دوشنبه 9 اسفند 13951 نظر »

ـــــــــــــــــــــــــــ
🔴👈مسابقه برای رسیدن به اندام باربی👉🔴

🔴⚠️👈 متأسفانه برای دختران و زنان ایرانی بصورت غلط جا انداخته‌اند که بهترین اندام لاغری بوده و خود را شبیه عروسک_باربی_کردن است. البته که چاقی بد است و صدها مریضی به‌همراه دارد. اما مگر لاغری زیاد هم خوب است؟!🤔
🔴⚠️👈 این دخترانی که امروزه مسابقه رژیم درمانی گرفتند و هر روز خودشان را لاغرتر می‌کنند ، تا بتوانند مانتوهای_بسیار_تنگ را بپوشند ، اینها در آینده آیا تحمل فشار زندگی ، کار ، ازدواج ، زایمان و….را دارند؟!!🤔
🔴⚠️👈 آنچه که عقل می پسندد اعتدال و میانه روی است. نه چاقی زیاد خوب است ، نه لاغری زیاد.از همان روزی که این مانتوهای خیلی تنگ وارد بازار ایران شد ، خطرناک بود.این مانتوها هم باعث رژیم درمانی شدید دختران و زنان شد و هم اندام آنها را برای مردان نمایان کرد!! از هر دو طرف ضرر بود.هم بی_حجابی و بی_حیایی را آورد ، هم انواع و اقسام مرض‌ها را.
🔴⚠️👈 بسیاری از دخترانی که رژیم های سخت می گیرند ، دچار اُفت فشار خون ، ضعف و سرگیجه ، شده و در آینده هم تحمل مریضی و درد را ندارند.
🔴👈لطفا کمی راجع به این مطالب فکر کنید.👉🔴
🔵👈انتشار بدهید تا بقیه هم بخونند.👉🔵

✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
🔵
🔵👇

 

https://telegram.me/joinchat/DGObBD-a7xu5CbcwJLrv3Q

   یکشنبه 8 اسفند 13951 نظر »

 
ـــــــــــــــــــــــــــ
🔴👈فساد در اینستاگرام👉🔴
🔴⚠️👈 آزار_و_اذیت_جنسی دختر 13 ساله به دنبال دوستی_اینستاگرامی
🔴⚠️👈 پسر جوانی که از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام با دختر 13 ساله ای ارتباط برقرار کرده بود و هنگام قرار ملاقات او را مورد سرقت و آزار و اذیت جنسی قرار داده بود توسط پلیس شناسایی و دستگیر شد.

🔴👈دختران عزیز ، مراقب باشید👉🔴
🔵👈والدین بزرگوار ، لطفا مراقب فرزندان نوجوان خود باشید👉🔵

✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾

 

https://telegram.me/joinchat/DGObBD-a7xu5CbcwJLrv3Q

   شنبه 7 اسفند 13951 نظر »

 ﷽
⚠️ مارا چه شده است … ⁉️
💢تا دیروز دخترانمان برای حفظ حجاب

می جنگیدند و کشته می شدند…

اما امروز افتخارشان نمایش و خودآرایی

در هر شهر و برزنی شده است؟!
💢پسرانمان که تا دیروز برای برگرداندن

جنازه یک دختر ایرانی از دست بعثی

شهید میدادند ، امروز آتش حراج به

غیرتشان زدند و منادی آزادی روابط اند!
🔰مگر چند سال فاصله است بین

جوان دیروز و جوان امروز ⁉️
چه شد که برهنگی افتخار شد؟!

چه شد که بی غیرتی مد شد؟!

چه شد که حیا رخت بر بست؟!

جواب این سوال ها واضح است…
⭕️جواب همه نهفته است در لقمه حرام

و شبهه ناکی که وارد سفره ها شد!

رسانه و ماهواره های بیگانه که وارد

خانه ایرانی شد وصبح تا به شب تبلیغ

بی حیایی و بی عفتی کرد و خانواده را

یک لفظ بی معنی ترجمه کرد…

آن مبلغانی که بدرستی تبلیغ نکردند و از

دشمن جاماندند در جاییکه دشمن حتی

به سر سفره های مردم نفوذ کرده بود…

و آن هایی که ادعای دین داشتند ولی

جلوی منکر را نگرفتند…
همه ما مسئولیم …❗️

ادامه دارد…

   جمعه 6 اسفند 1395نظر دهید »

🕊 دغدغه حجاب داشت…

می گفت یک چادر از حضرت زهرا (س) به خانم ها ارث رسیده است💚

چرا بعضی ها لیاقتِ داشتن این ارثیه دختر پیامبر (ص) را ندارند؟!

   جمعه 6 اسفند 1395نظر دهید »

 

حضرت علي عليه السلام مي فرمايد
در محضر رسول خدا صلي الله عليه و آله بوديم، فرمود
…به من بگوييد بهترين و پسنديده ترين چيز براي يك زن مسلمان چيست
ما همگي از پاسخ عاجز مانديم.
سپس از خدمت حضرت بيرون آمديم و من به خانه برگشتم، قضيه را به فاطمه (س) اطلاع دادم.
زهراي مرضيه (س) اظهار داشت
بهترين چيز براي يك زن مسلمان آن است كه مردهاي نامحرم را نبيند و مردهاي اجنبي هم او را نبينند.
آنگاه خدمت پيامبر اسلام برگشتم و پاسخ فاطمه (س) را به حضرت رساندم. 

پيغمبر صلي الله عليه و آله از شنيدن جواب به قدري خوشحال شد كه فرمود
ان فاطمه بضعة مني
حقا فاطمه پاره تن من و جزء وجود من است.
بحارالانوار:ج۵۴،ص۴۳

   پنجشنبه 5 اسفند 1395نظر دهید »


 شهید حمید رستمى:

 ☑️به پهلوى شکسته فاطمه زهرا سلام الله علیها قسمتان می‌دهم که ، حجاب را حجاب را ، حجاب را ، رعایت کنید…

   دوشنبه 25 بهمن 1395نظر دهید »

 ⚜
✅ رهبرانقلاب:

تا آفتاب درخشان خدیجه‌ی کبری علیها‌السلام و فاطمه‌زهرا علیهاالسلام و زینب کبری علیهاالسلام می‌درخشد،

طرحهای کهنه و نو «ضدّ زن» به نتیجه نخواهد رسید و هزاران زن کربلایی ما نه تنها خطوط سیاه ستم‌های ظاهری را در هم شکسته‌اند،

بلکه ستم‌های مدرن به زن را نیز رسوا و بی‌آبرو کرده و نشان داده‌اند که حق کرامت الاهی زن، بالاترین حقوق زن است که در جهان باصطلاح مدرن، هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناخته شدن آن است.

.۱۳۹۱/۱۲/۱۶
👥

   دوشنبه 25 بهمن 1395نظر دهید »


 پیامبر اڪرم (ص):

زنےڪہ براے حفظ غیرت،استقامت ورزید و براے خدا وظیفہ خودرا بہ خوبے انجام داد،خداوندپاداش شهیــدرابہ او خواهد داد

بحار،جلد ۱۰۳،ص۲۵

   دوشنبه 25 بهمن 1395نظر دهید »


آقاجان

به تو قول میدهم اگه مدافع حرم نیستم

ولی مدافع حریم روضه ء مادرت باشم

با حفظ حجاب و رعایت عفت و حیا

تو هم جان مادرت دعایم کن

   شنبه 23 بهمن 1395نظر دهید »

 

 
🔴⚠️👈 کودکان از والدین نماز_خواندن را یاد می‌گیرند.فرزندان خود را در کنار سجاده خود بنشانید، تا عطر_نماز از کودکی وجودشان را معطر کند.

کانال قرارگاه فرهنگی امام خامنه ایی

   چهارشنبه 20 بهمن 1395نظر دهید »

 

خوشگلیه یک خانم به:

❣شعور

❣شخصیت 

❣حیا و پاکدامنی

❣و طرز حرف زدنشه

بقیش با یه دستمال مرطوب پاک میشه! 👈🌚

.

.

🌺e

   چهارشنبه 20 بهمن 13953 نظر »

 

❖﷽❖

کوله_بار_عشق ❣
تا عفیف و پاکی، همچو گل زیبایی

هم زلالی چون رود، هم خودِ دریایی
روی دوشَت باشد، کوله باری از عشق

غرق در شور و شوق، راهیِ فردایی…
چادری_ها_فرشته_اند
💠💕  💕💠


موضوعات: عفاف و حجاب, جوان
   چهارشنبه 20 بهمن 1395نظر دهید »

 

🌺 امیرالمومنین امام علی علیه السلام میفرمایند :

خدا لعنت کند چشم چران و کسی را که خود را در معرض چشم چرانی قرار می دهد. 

 

✅🌹


موضوعات: عفاف و حجاب, جوان
   چهارشنبه 20 بهمن 1395نظر دهید »

آیا این آزادی زن است! .

   یکشنبه 17 بهمن 13951 نظر »

 

شهید مطهری

☑️همین کلمه اُمُّل چه بدبختیهایی به وجود آورده است و چه زنانی را از عفاف به گناه کشانده است

اگر از آنها بپرسی معنی این کلمه چیست،نمیدانند وهمین قدر میگویند:اگر این طور بروم بیرون مسخره ام میکنندومیگویند تو عقب مانده ای وامُل هستی!

این القائات و تلقینات خصوصا اگر با مسخره کردن همراه باشد،در اذهان مردمِ یاده دل و بالاخص در طبقه نسوان و نیز در طبقه جوانان به طور کلی،فوق العاده اثر دارد.

آشنایی با قرآن ج۱۲ ص۱۷۱


موضوعات: عفاف و حجاب, جوان
   یکشنبه 17 بهمن 13951 نظر »

 ​

رهبرانقلاب:

اگر الگوی زن زینب و فاطمه‌ی زهرا باشند، کارش عبارت است از فهم درست، هوشیاری در درک موقعیتها و انتخاب بهترین کارها؛ ولو با فداکاری و ایستادن پای همه چیز

 ۱۳۷۰/۰۸/۲۲
❣️ 

   شنبه 16 بهمن 1395نظر دهید »

 

ما ارتش زینبیه ی محترمیم

با چادر خود نماد بانوی غمیم

هرچند به ما جهاد ممنوع شده

ما چادریان مدافعان حرمیم

   پنجشنبه 14 بهمن 13951 نظر »

 ❤

خواهرم؛ 

اے سراپا الماس!

قدر خود را بشناس!🕊
با حجابت، 

پاسدار گوهر جان باش

حرمت خون شهيدان 

را نگهبان باش🕊


باز آئینہ آب سینے‌و چاے و نباٺ🌷

باز پنجشنبہ‌و یاد شـ‌هدا باصلـواٺ🌷


موضوعات: شهدا, عفاف و حجاب
   پنجشنبه 14 بهمن 1395نظر دهید »

 ​

🔴⚠️👈 مادرم زمانی که خبر شهادتم را شنیدی گریه نکن … فقط_زمانی_گریه_کن که مردان ما غیرت را فراموش میکنند و زنان ما عفت را …

کانال قرارگاه امام خامنه ای

   چهارشنبه 13 بهمن 1395نظر دهید »
وبلاگ مشکات در راستای اشاعه مکتب محمدی و فرهنگ علوی و فاطمی راه اندازی شده است. امید است بتوانیم قدمی در اعتلای فرهنگ اسلامی در جامعه برداریم. انشاﺀالله
جستجو
آمار
  • امروز: 93
  • دیروز: 5
  • 7 روز قبل: 168
  • 1 ماه قبل: 346
  • کل بازدیدها: 15622
رتبه
  • رتبه کل دیروز: 134
  • رتبه مدرسه دیروز: 4
  • رتبه کل 5 روز گذشته: 168
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 4
  • رتبه کل 90 روز گذشته: 331
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 7
 
ایده های درآمد زا